Om Rødder

Velkommen til Rødder, et brand skabt ud fra visionen om en ny tilgang til, hvordan vi skaber og cirkulerer tøj.

Idéen bag Rødder stammer fra et ønske om at undgå at udsætte børn for uønsket kemi gennem kontakt med det tøj, de bærer hver dag. Tøj, der er farvet med konventionelle farver, indeholder rester af de kemikalier, farverne består af. Disse kemikalier udgør en sundhedsrisiko for barnet, som på sigt kan udvikle overfølsomhed, allergi og udslæt.

Børn vokser hurtigt, hvilket resulterer i en konstant fornyelse af garderoben og dermed en stor eksponering overfor nye tekstiler og det, de indeholder. Udover at skabe helt naturlige og biologisk nedbrydelige produkter er Rødders vision at præsentere en ny måde at producere og cirkulere børnetøj på. Da vi ikke kan se meningen i at skabe mere end der er behov for, eller at værdifuldt og ressourcekrævende tøj skal gå til spilde, når et barn vokser fra det. Derfor ønsker vi at være transparente, og at du som forælder skal kunne få informationen om, hvad det, du giver dit barn på indeholder, og hvad du skal gøre med det, når det bliver for småt.

Ordet "Rødder" har flere betydninger, og det har det også for os. Ordet manifesterer de værdier, vi som virksomhed er inspireret af og navigerer efter. For os symboliserer det en plantes livline til jorden, som den er forbundet til og afhængig af, og på samme måde menneskets rødder til naturen. "Rødder" eller "rod" bruger vi også på dansk til at beskrive et barns adfærd, ofte når det ikke agerer som en voksen ville.

Hos Rødder er vi inspireret af børns autentiske måde at tilgå verden på. Det er en hyldest til børns natur — deres nysgerrighed, ægthed og ærlighed. Disse egenskaber er med til at forme grundværdierne bag Rødder, ved at omfavne den naturlige verden gennem bæredygtige praksisser, der fejrer eksperimentering, udforskning og kreativitet. Hos Rødder ærer vi håndværket, den taktile oplevelse og den historiske rigdom af plantefarver og forpligter os til at sætte tempoet ned og passe på vores dyrebare ressourcer.